Sunday, September 16, 2012

Sirah Jamadilakhir


Jamadilakhir (جمادي الآخر) merupakan bulan keenam dalam kalendar Hijrah dan bulan kedua (terakhir) pada musim panas. Tarikh yang perlu diingati pada bulan ini ialah Kalendar Hijrah ini mula diperkenalkan pada 20 Jamadilakhir 17H semasa pemerintahan Khalifah Umar Ibn al-Khattab.

Di antara peristiwa terpenting pada bulan ini ialah;
  • 23 Jamadilakhir  (13H) - Khalifah Abu Bakar as-Siddiq meninggal dunia
  • 6 Jamadilakhir  (13H) - Perlantikan Saiyidina Umar al-Khattab sebagai Khalifah kedua
  • 20 Jamadilakhir  - Kelahiran Siti Fatimah (az-Zahrah) binti Muhammad pada 5 tahun sebelum Rasulullah menerima wahyu (605M). Puteri Rasulullah ini telah meninggal dunia pada 3 Jamadilakhir 11H. Sesetengah pendapat mengatakan 4 Jamadilawal 11H iaitu 6 bulan selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.
  • Perangan Yarmuk antara tentera Rom dan Islam.di zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab pada 13H. Tentera Rom disertai lebih 100,000 orang telah kalah kepada 30,000 tentera Islam yang dipimpin oleh  Khalid bin Al Walid dan Abu `Ubaidah. Bagaimanapun terdapat pandangan yang mengatakan peperangan ini berlaku pada Rejab tahun ke-15 Hijrah.
  • Perang Jamal berlaku 10 Jamadilakhir tahun ke-36 Hijrah di luar kota Basrah, Iraq, iaitu perang saudara pertama dalam Islam di antara kumpulan Saiditina Aisyah dan Khalifah Ali yang menyebabkan ramai sahabat telah terkorban diantaranya,  Talhah r.a dan Ibnu Zubir r.a. Peperangan itu dimenangi oleh tentera Ali bin Abi Talib. Bagaimanapun sesetengah pendapat perang ini berlaku pada bulan Jamadil Awwal.

No comments:

Post a Comment