Monday, September 10, 2012

Kemunculan Tahun Hijrah


20 JAMADILAKHIR 17H

Takwim Hijrah mula diperkenalkan semasa pemerintahan Khalifah Islam kedua, Sayidina Umar Ibn al-Khattab pada hari Rabu 20 Jamadilakhir tahun 17 Hijrah ( 638 Masihi).

Terdapat riwayat, idea ini muncul apabila Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah mengirimkan surat kepada Khalifah Umar bertanyakan tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya.

Oleh kerana ketiadaan tarikh atau kalendar yang jelas dan boleh dirujuk dengan baik ketika itu, maka Saidina Umar telah meminta untuk diadakan satu kalendar/takwim Islam yang khas untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.

Pada ketika itu, tersangat banyak rujukan kalendar yang digunakan oleh bangsa Arab termasuklah Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar jahiliah.

Khalifah Umar mengumpulkan beberapa orang sahabat pada hari tersebut bagi menentukan tarikh yang patut diambil sebagai permulaan tahun Islam.

Saidina Ali ibn Abi Talib mengemukakan cadangan supaya menjadikan Hijrah Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah sebagai permulaan hari/tahun Hijrah.

Manakala Saidina Osman mencadangkan menjadikan Muharam sebagai bulan pertama bagi kalendar umat Islam tersebut.

Kedua-dua cadangan tersebut diterima oleh kalangan sahabat.

Ini bermakna, Awal Muharram tahun 1 Hijrah bersamaan dengan 16 Julai 622 Masihi

No comments:

Post a Comment